• Artshop
  • Podpořte nás
  • Inzerujte u nás

Zvolte jazyk

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás

Kalendář událostí

Roční
Měsíční
Týdenní
Dnes
Přejít na měsíc
Search
  1. Domů

Igor Grimmich: Opočlověk

Art Gallery Brno, Veveří 455/8, Brno 

21. června 2024 - 20. září 2024

igorgrimmich_Artgallerybrno_1000x476px_modra-300.jpg

 
  1. Domů

Igor Grimmich: Opočlověk

Art Gallery Brno, Veveří 455/8, Brno 

21. června 2024 - 20. září 2024

Výstava byla prodloužena do 20. 9. 2024.

 

Snahy poznat vlastní původ je možné předpokládat již v pravěku, neboť představy o vzniku člověka jsou součástí nejstarších mýtů.

Malíř Igor Grimmich (nar. 1979), absolvent ateliéru malby Michaela Rittsteina na pražské AVU, fascinuje ve své tvorbě příběhy odehrávajícími se v nereálných magických kulisách. Zdánlivě nelogické situace v prostředí snových krajin, utopické vize s téměř existenciálním přesahem či scény viděné z ptačí perspektivy. Krajinné nebo figurativní náměty se mění v mystifikaci. Vzbuzují nejistotu. Vědecké či historické poznatky jsou zdrojem pro další otázky, chybí však exaktní odpovědi. A vše může být ve skutečnosti jinak. Ani klíč k výstavě nemusí byt tak snadné objevit.

Opočlověk odkazuje k tématu evoluce, která autora přitahuje v podobě mnoha souvisejících teorií a výzkumů, ale i inspirace ze světa literatury a filmu. Kdy se opice začne podobat člověku? A kdy se začíná již člověkem stávat? Nebo se můžeme my ještě podobat opici? Člověk se může změnit v životě k nepoznání. Malíř hledá původ člověka s nadsázkou a místy až komickým zjednodušením. Láká jej absurdní představa o změně směru od dokonalejšího k méně vyspělému. Jako by se dnešní člověk v procesu „devoluce“ mohl opět stát novým „opočlověkem“. Připomíná to hledání krásy ve tváři primitivní Evy, napůl samice a napůl ženy. Volání divočiny je temným a často sebedestruktivním puzením.

Zbývá tedy už jen věčná otázka, kam směřuje dnešní lidstvo. Můžeme se ptát, odkud jdeme a kam, aniž by přitom bylo nutné odpovídat. Igor Grimmich nachází paralely primitivního lidstva a současné společnosti všude kolem sebe. Rozsvícené činžáky prozrazují jejich hostiny a každodenní malé boje. Jinde vyhlížejí otevřenými okny budov ven či zasedají u dlouhých stolů, zatímco dole se rojí davy sledující, co se přihodilo. Neúnavně se hemží kolem kamionů, kamsi neustále postupují či se účastní pouličních nepokojů a skutečných bitev. Vidíme je odevzdaně se lopotit či jen na něco čekat na jinak prázdných prostranstvích a ve starých autech obklopených podivnými kulisami. Fyziognomie, okolnosti a podmínky se postupně mění, ale základní motivace zůstávají stejné. Malbám vládne jakési bizarní nadpozemské bezčasí. Křiklavé až nereálné odstíny evokují pravěké pralesy stejně jako nehostinnou krajinu budoucnosti. Minulé i budoucí se střetává v napětí, kterému nemusíme vždy porozumět.

Pro autora je však neměnná také touha po nalezení určitého řádu. I malíř hledá neúnavně onen kód. Dřívější i současnou tvorbou se tak vine určitá existenciální linka. V případě některých děl nepřehlédnutelná, jinde náměty vzbuzují otazníky svým groteskním přístupem a ironií. Autora lákají mnohoznačné i banální výjevy přinášející pochybnosti a rozporuplné pocity. Příběhy pro něj nejsou lineární a ve snaze najít logiku situací, rozehrává alternativní dramata, která začínáme sledovat, aniž bychom znali začátek a konec. Náhodné jevy plné nesouvisejících elementů však mohou být předzvěstí náhlé osudové kolize. Jde o vzkaz autora v době neustálého hledání identity.

Text: Soňa Novotná

Fotografie: Miloš Strnad

 

Art Gallery Brno

 

 


 

 

Sídlo: Dolákova 536/24, Praha 8

Kancelář: Letohradská 939/7b, Praha 7
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Sbírkový účet: 2030335003/5500

Copyright © 2025 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Ochrana osobních údajů

Nastavit cookies

 

vystavnik