• Artshop
  • Podpořte nás
  • Inzerujte u nás

Zvolte jazyk

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás

Kalendář událostí

Roční
Měsíční
Týdenní
Den
Vyhledat
Přejít na měsíc
Roční Měsíční Týdenní Dnes Vyhledat Přejít na měsíc
  1. Domů
  2. Probíhající výstavy

Herman de Vries

Dům umění města České Budějovice, Náměstí Přemysla Otakara II. 38, České Budějovice 

28. listopadu 2019 - 29. prosince 2019

Herman de vries

 
  1. Domů
  2. Probíhající výstavy

Herman de Vries

Dům umění města České Budějovice, Náměstí Přemysla Otakara II. 38, České Budějovice 

28. listopadu 2019 - 29. prosince 2019

Herman de Vries patří k důležitým představitelům evropského umění 20. století a českobudějovický Dům umění se mu stává dalším místem v řadě mnoha světových „zastaveních“, které v posledních letech tento holandsko – německý autor absolvuje. Před mnoha roky si vyhradil, aby jeho jméno i názvy děl byly vždy uváděny s malými písmeny (z důvodu vyhnutí se hierarchizaci).
Tvorba hermana de vries se řídí myšlenkami mířícími k jednoduchosti a úspornosti, které jsou schopny obnovit základní mechanismy života v rámci uměleckého procesu. Typická je u něho náklonnost k experimentování s různými materiály a jazyky. Umění, věda i filozofie se v jeho díle neustále prolínají a spojují se světem kolem nás.
Jedním z de vriesových filozofických postojů je zredukovat svou roli umělce na minimum a co nejvíce eliminovat logický základ. Jeho role tak zůstává odkázaná na pozorování, objevování, sbírání, uspořádání a dokumentaci všeho, co mu dává k dispozici příroda. Příroda, která má své stěžejní místo v životě vůbec, je mu dílnou i materiálem.
Uprostřed 70. let se herman de vries začal soustředit na přírodní materiály, procesy a jevy, které prezentoval jako primární hmotné reality lidské existence. Od té doby sbírá, třídí, zpracovává a vystavuje fragmenty přírody a kultury a zároveň upozorňuje na jejich jednotnost i různorodost. Země jako materiální vyjádření různých míst je jedním z jeho symbolických prvků. Země, která se stává ozvěnou různých kultur a přirozeným pigmentem odrážejícím primární barevné gradace světa. Více než 9000 vzorků půdy z různých koutů naší planety de vries shromažďuje, archivuje je a používá ve své tvorbě od roku 1983. Jeho aplikace rozdrcené půdy na papír v regulované, chce se říci až meditativní struktuře, může stylisticky připomínat informelové postupy. de vrieseova metoda – sbírání, studium a prezentace předmětů – je blízká vědeckému významu a klade si za cíl ukázat divákovi krásu přírody v celé její rozmanitosti.
herman de vries se narodil v roce 1931 v nizozemském Alkmaaru. V letech 1952 až 1956 pracoval v Ústavu pro výzkum chorob rostlin ve Wageningenu. Svá první díla vytvořil v roce 1953 a první bílé obrazy v roce 1959. Na počátku 60. let se stal členem skupiny NUL a spoluzakladatelem mezinárodního hnutí ZERO (založeného z potřeby skupin umělců získat podnět k novému startu a návratu na samý začátek). V té době se začal zajímat o východní kultury a velice jej ovlivnilo učení zen–budhismu. V roce 1962 vytvořil první náhodné objektivizace – díla z nahodilých číselných tabulek – a publikoval knihu white, která neobsahuje žádný text. Od roku 1969 podnikal časté cesty do Afriky a Asie, kde se zabýval psychedelickými experimenty. V roce 1970 se přestěhoval do Eschenau v jižním Německu a pět let poté začal pracovat s nalezenými přírodními materiály a věnovat se technice earth rubbing. V rámci Skulptur Projekte Münster roku 1997 vytvořil dílo sanctuary (útočiště), kde je příroda odkázána na své vlastní prostředky. V roce 2015 reprezentoval Nizozemí na benátském Bienále svou samostatnou výstavou. Jeho práce jsou zastoupeny ve sbírkách po celém světě včetně MOMA New York.
Hovoříme-li o tvorbě hermana de vriese nelze opomenout jeho vztah k poezii a textu. „Jazyk“ – ať vizuálně či konvenčně – slouží jako klíčový materiál díla, vybudovaného vyčleněním a opakováním jednotlivé sémantické jednotky nebo slova. Samotný výběr slov není prováděn čistě náhodně, ale naznačuje spíše odraz našeho bytí ve světě. Výrazy jako „nekonečný“, „tento“, „šťastný“ a především „změna“ jsou klíčem k porozumění de vriesova díla, které je založeno na fundamentální dialektice mezi určeností a neurčeností, konstrukcí a destrukcí, kompozičními vzory a svobodou projevu, ačkoli tento moment bývá vyřešen v jedinečnosti neopakovatelného zážitku.
„real“ – výstava hermana de vriese v Galerii současného umění a architektury je určitým fragmentem z bohatého a kontinuálně tvořeného díla, které je jednoznačně spjato se samotným každodenním umělcovým životem. Výstava zahrnuje práce vytvořené z organických materiálů například zeminy, rostlin, kamenů, dřev, ale i z nalezených zbytků lidské existence. Divák se tak ocitne v poetickém prostředí, kde se setkání s de vriesovým dílem rozvíjí na více než jedné rovině vnímání.
V dnešní době, kdy je hodnota umění ve zvýšené míře diskutována v kontextu ekologických a ideologických krizí, se de vriesovo dílo jeví jako obzvláště předvídavé. herman de vries, který je sám biolog a vědec v oboru přírodních věd, je přesvědčen, že procesy a jevy přírody nelze převést a vysvětlit pouze racionálními termíny: veškeré jeho dílo se pohybuje směrem k pozastavené, poetické transpozici smyslu života, zaměření na komplikovaný vztah mezi přírodou a kulturou a na to, jak se tyto dva komponenty našeho života navzájem ovlivňují. Zeptáme-li se dnes autora, kam se jeho dílo posunulo od doby, kdy byl členem Zero, zůstávají jeho slova jakoby viset ve vzduchu. „Jiní umělci pracují s mechanickými předměty. Já pracuji s přírodou. Mým přístupem je stále zero.“

 

Dům umění města České Budějovice


 

 

Sídlo: Dolákova 536/24, Praha 8

Kancelář: Letohradská 939/7b, Praha 7
Tel. +420 777 800 383
info@ceskegalerie.cz

Číslo účtu: 1035370305/5500

Sbírkový účet: 2030335003/5500

Copyright © 2025 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Ochrana osobních údajů

Nastavit cookies

 

vystavnik