• Artshop
  • Podpořte nás
  • Inzerujte u nás

Zvolte jazyk

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás

Kalendář událostí

Předchozí měsíc Předchozí den
Roční
Měsíční
Týdenní
Den
Vyhledat
Přejít na měsíc
Následující den Následující měsíc
Roční Měsíční Týdenní Dnes Vyhledat Přejít na měsíc
  1. Domů
  2. Probíhající výstavy

Ondřej Přibyl: Modely & konstanty

Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury, Náměstí Přemysla Otakara II. 38, České Buděj 

10. ledna 2024 - 18. února 2024

O.-PRIBYL300.jpg

 
  1. Domů
  2. Probíhající výstavy

Ondřej Přibyl: Modely & konstanty

Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury, Náměstí Přemysla Otakara II. 38, České Buděj 

10. ledna 2024 - 18. února 2024

Experimentující vizuální umělec Ondřej Přibyl (1978) využívá fotografické médium v rozporu s jeho primární funkcí – užitností. Nesleduje množící reprodukční funkci média, nýbrž jedinečnost jeho okamžité obrazové konstituce. Foto-cesty, ať už jakékoliv, mu umožňují pracovat s otisky věcných stavů. Právě otisk, stopa, jsou tím, co autor využívá k evokaci a nastolení modelů a modelových situací, které tematizují a problematizují vztah k věcnosti. Podobizny věcí, jejich vnímání, je uvězněno v kánonu toho, jak jsou zpřítomňovány. Čelní nebo boční pohled v sobě skrývá latentní konvenci reprezentace. Už to, jaké objekty-předměty jsou vyjmuty z nekonečné oblasti potenciální pozornosti a jak jsou situovány před objektiv aparátu, promlouvá o autorské rovině Přibylovy citlivosti vůči tomu co se jeví jako věcnost a co je zpřítomňováno jakoby nepatřičně, z jiné, odvrácené, neznámé či pozapomenuté strany.

Součástí každého vidění je rozumová reflexe spatřeného. Pozorovaný objekt – objekt podrobený procesu zkoumání, obhlížení (motorická intence) – se ocitá v podmnožině smyslové percepce a rozumového vyhodnocení. Jádro věci bývá zraku skryto. Zrak jako „tělesná akce“ klouže po povrchu a jeho křivkách. Každý objekt lze vnímat právě jako „podobiznu“, navázat s ním konvenční vztah, přivlastnit si ho prostřednictvím jeho obrysu, objemu a povrchu, vtáhnout ho do řádu „známého světa“. Pokud se ale tento pohled vychýlí ze svých ustálených pozic, pak se před námi otevírá rub tohoto líce, oblast probouzející fundamentální otázky spojené s tím, jak a co vlastně skutečně vidíme a vnímáme. Nastává moment šoku ze zcizení známého a „mentálně zabydleného“.

Objekt vyjmutý ze svého přirozeného kontextu ztrácí vlastnost „kulturního předmětu“. Je autorem osamostatněn ve své „obrazové stopě“ (otisku) nejenom „fyzicky“, nýbrž je vyvázán i z jakékoliv blíže specifikovatelné intencionality. Tím je oslabena naše schopnost číst „poselství“ artefaktu jako „ztělesněného významu“. Co je tu však skutečně a především oslabeno, je rovina tzv. sociální intence, zatím co se tím naopak otevírá prostor pro intenci motorickou a pro obecný potenciál vnímání jako takového, tj. pro tzv. afordanci.

Každý z objektů, který staví Přibyl do centra naší pozornosti, v sobě nese nějaké z dominantně orientovaných funkcí či pohybů, respektive sama tato funkce či pohyb jsou jejich zakládající „výrobní“ vlastností, kterou si objekt podržel jako nedílnou součást své vlastní konstituce i povrchové úpravy (např. trychtýř, cedník, vana, silentblok, radar, komín ad.). Právě momenty těchto motorických determinací, které předměty zachovávají i po té, co byly „spotřebovány“, vyvázány ze světa známého, užitného, funkčního, obecně ze světa rozumné existence, se samy obnažují jako cosi cizorodého, odcizeného, zbaveného jednoznačného významu a smyslu. Koncepční hra s měřítkovými a technologickými „deriváty“ původních snímků ještě prohlubuje skepsi z poznatelnosti viděného a pracuje spíše ve směru mnohoznačné mystifikace a mimikry (např. Násychy / Pěna).

Prostřednictvím modelových situací se v logice předmětů a věcných stavů vyjevují obrysy jakýchsi konstant, jejichž cizorodost se pro naše vědomí zdá být neproniknutelná a proto nepřijatelná. I proto autor v souvislosti se svou tvorbou hovoří o skrytých rezonancích eschatologie či apokalypsy, které jako by byly varovně přítomny nejen v každém předmětu, a jeho otisku (stopě), ale i v samotném procesu percepce, kterou jako moaré zahaluje, rozkládá a demontuje odvrácená strana toho, co nazýváme fenoménem, jehož krystalicky čistá proniknutelnost se problematizuje, komplikuje a zatemňuje. Krásný povrch podivných věcí v tvorbě Ondřeje Přibyla kryje neznámé, zneklidňující světy. Nebo naopak, iritující, cizorodé světy nastavují prostřednictvím objektů lidské percepci zdánlivě přátelskou, vlídnou a přívětivou tvář.

Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury


 

 

Sídlo: Dolákova 536/24, Praha 8

Kancelář: Letohradská 939/7b, Praha 7
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Sbírkový účet: 2030335003/5500

Copyright © 2025 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Ochrana osobních údajů

Nastavit cookies

 

vystavnik