• Artshop
  • Podpořte nás
  • Inzerujte u nás

Zvolte jazyk

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás

Kalendář událostí

Předchozí měsíc Předchozí den
Roční
Měsíční
Týdenní
Den
Vyhledat
Přejít na měsíc
Následující den Následující měsíc
Roční Měsíční Týdenní Dnes Vyhledat Přejít na měsíc
  1. Domů
  2. Probíhající výstavy

Lada Semecká: Vidět vzduch, slyšet mrak

Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury, Náměstí Přemysla Otakara II. 38, České Buděj 

9. ledna 2025 - 9. února 2025

Lada-Semecka-1024x768-300.jpg

 
  1. Domů
  2. Probíhající výstavy

Lada Semecká: Vidět vzduch, slyšet mrak

Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury, Náměstí Přemysla Otakara II. 38, České Buděj 

9. ledna 2025 - 9. února 2025

Lze vidět vzduch a slyšet mrak? Lze se ponořit do mlhy? Vidět a uvidět ve tmě? Napít se ze zamrzlého okapu? Rozezvučet obrácené zvony?

Sklářka, umělkyně a pedagožka Lada Semecká aktivuje svými díly různé vrstvy lidského vnímání a obrazotvornosti. Nečiní to nějakým nátlakem, ale naopak prostřednictvím velmi ztišené, kontemplativní a až introvertně laděné tvorby. V ní se objevuje mlha jako hlavní téma, jako poetické neurčito a tajemno, z něhož se někdy vynořují více či méně konkrétní motivy, jindy v něm naopak tyto motivy mizí, rozpouštějí se. Záleží na úhlu pohledu, na směru a intenzitě světla, na schopnosti pozorně se dívat a věnovat skleněným obrazům, ale také instalacím a objektům, v některých případech interaktivním, soustředěnou pozornost. Přistupovat k nim nejenom za různých podmínek vnějších, ale i vnitřních.

Mlhavost, neurčitost, z níž věci povstávají a do níž se opět vracejí, konvenuje využívání mléčného či pískovaného skla a techniky fusingu (stavovaného skla), jemuž se Lada Semecká věnuje přibližně od počátku milénia nejen v tvorbě volné, ale i v realizacích pro architekturu. Osobní zkušenost s tradicí japonské kultury a estetiky, se kterou se mohla seznámit za svého pedagogického pobytu na sklářské škole v Tojamě, zde nepochybně hraje důležitou roli. Ladiny okenní výplně pro hrobku rodiny Riedelů, zakladatelů skláren v Desné v Jizerských horách z roku 2001, ale i pozdější realizace, například pro barokní kostel sv. Mikuláše v Petrovicích z roku 2019, mohou využitím mléčného skla připomenout tradiční papírové výplně japonských zasunovacích oken sódži. Ač je kontext zcela odlišný, podobná je práce se světlem – okna umožňují průsvit světla zvenčí dovnitř, ale nikoliv průhled oknem do vnějšího prostředí. Takto pojaté okenní tabule vyvolávají zcela jiný zážitek daného prostoru a světa v něm. Světlo, nahrazené nyní tajemným polosvětlem či příšeřím, vybízí k zamyšlení a pohroužení do sebe sama.

Japonský spisovatel Džuničiró Tanizaki popisuje tento prožitek ve své eseji Chvála stínů. Tradice japonské estetiky: „Já však za nejdůležitější pointu považuji bělavé polosvětlo vpouštěné do arkýře studovny papírovými okny sódži. Stačí mi jen se před nimi bezděčně zastavit a zapomínám, jak plyne čas“ (Tanizaki, 2017, s. 40).

Tanizaki zdůrazňuje důležitost, jakou japonská kultura připisuje šeru a především tmě, když mimo jiné píše:
„A přece pokaždé, když pohlédneme na tmu, do níž se noří prostor za dřevěným nadpražím tokonomy, prostor v okolí vázy s květinami či prostor pod poličkou, vždy znovu podlehneme dojmu, že zde panuje dokonalá tišina, že v těchto stinných zákoutích vládne neskonalý, ničím nerušený klid a mír“ (Tanizaki, 2017, s. 39).

Také v rámci výstavy v Domě umění najdeme díla, která pro své vyznění potřebují tmavý podklad nebo tmu přímo tematizují. Ve skleněných obrazech Tma I – IV (2022-2024) pracuje Lada Semecká s pokoveným sklem, malbou vypalovací barvou a pískovanými vertikálami, pro něž byly vzorem bambusové stonky. Skleněné obrazy autorka následně doplnila tmavým plechovým podkladem, který perforovala laserem. Podklad funguje jako matrice, z níž se tečky nebo proužky dle intenzity a úhlu světla propisují do skleněné části, a také jako tušené pozadí, které dodává dílům další prostorovou i obsahovou dimenzi. Obrazy Tma současně představují spojnici s cykly skleněných obrazů Krajiny a Oblaka, které autorka rozvíjí dlouhodobě.

Mléčné mlhoviny Lady Semecké rozehrávají hru průsvitů a stínů. Umělkyně, pro niž je pokorná, soustředěná a nespektakulární práce jednou ze životních i tvůrčích zásad, tak paradoxně přetavuje světlo ve stíny. Vytváří tajemné mikrosvěty, v nichž se můžeme ponořit do tišiny stínů a zapomenout na to, jak plyne čas.

Dům umění města České Budějovice — Galerie současného umění a architektury


 

 

Sídlo: Dolákova 536/24, Praha 8

Kancelář: Letohradská 939/7b, Praha 7
Tel. +420 777 800 383
info@ceskegalerie.cz

Číslo účtu: 1035370305/5500

Sbírkový účet: 2030335003/5500

Copyright © 2025 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Ochrana osobních údajů

Nastavit cookies

 

vystavnik