• Artshop
  • Podpořte nás
  • Inzerujte u nás

Zvolte jazyk

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Artshop
  • Události
  • Péče o duševní zdraví
  • Newsletter
  • O nás
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás

Kalendář událostí

Předchozí měsíc Předchozí den
Roční
Měsíční
Týdenní
Den
Vyhledat
Přejít na měsíc
Následující den Následující měsíc
Roční Měsíční Týdenní Dnes Vyhledat Přejít na měsíc
  1. Domů
  2. Probíhající výstavy

Nohy nahoru

Galerie výtvarného umění v Náchodě, Plhovská 862, Náchod 

17. května 2025 - 15. června 2025

nohy_300.jpg

velkyobrazekupload

 
  1. Domů
  2. Probíhající výstavy

Nohy nahoru

Galerie výtvarného umění v Náchodě, Plhovská 862, Náchod 

17. května 2025 - 15. června 2025

Výstava se věnuje fenoménu vynucené pohody – plánovanému klidu, který vzniká pod tlakem výkonnosti, sebeprezentace a společenských očekávání. Poukazuje na střet každodennosti s přirozenou nahodilostí i vynucenou sterilitou, zkoumá neustálou touhu po okamžitém uspokojení a zároveň reflektuje napětí mezi anonymitou a falešnými přátelstvími v informačním šumu. Nohy nahoru je kolektivní výstavou studentů Ateliéru fotografie VUT v Brně.

Neustálou touhou po okamžitém uspokojení představuje: Jamie Hrabců, Tadeáš Kučera, Tereza Macounová, Jakub Pirochta, Anna Spáčilová a Vendula Spáčilová.

Jamie Hrabců
Vynucená pohoda zkoumá hranici mezi přirozenou nahodilostí a vynucenou sterilitou. Místa, která nesou stopy neplánovaných zásahů – graffiti, zarostlé chodníky, neorganizované vrstvy času – jsou přetvořena do vizuální dokonalosti, která ale zároveň působí odcizeně a bez života. Fotografická manipulace nahrazuje osobitost neutralitou, čímž se mění v anonymní vizualizace prostoru, v obrazy míst zbavených své historie.
Zdánlivě čistě bílé tričko v projektu zastupuje anonymní estetiku, čistotu a normcore. Je však potištěno extrahovanými motivy, barvou, která reaguje na sluneční svit. V umělém světle a vnitřních prostorách, světle, které dokážeme nastavit a kontrolovat tak zůstáváme vizuálně prázdní. Na denním světle, které se ale řídí svými vlastními pravidly a biorytmem se ale ukazují prvky a motivy, které tvoří vzor a dělají tak z prázdné plochy něco osobního, personalizovaného, „našeho“.
Tento princip rezonuje i se streetwearovou estetikou, která často přebírá vizuální jazyk městských nepořádků, graffiti a zásahů do veřejného prostoru. To, co je ve městě vnímáno jako nechtěné, se v módě stává nositelem identity a vizuálního stylu.

Tereza Macounová
Odpolední káva s kamarádkou jako ztělesnění harmonie. Precizně naaranžovaný dezert třpytící se v paprscích slunečního světla a labuť ladně se vznášející na hladině mléčné pěny, evokující představu dokonalé neděle. Jemný úsměv a lehký náklon hlavy. Přivřené oči, jako by světlo bylo příliš oslňující, nebo život příliš krásný. Cvak.
Fotografie satiricky reflektuje fenomén vynucené kavárenské idylky, která se v posledních letech transformovala v estetickou normu. Definuje nevyřčené standardy pro to, jak si správně „vychutnat“ kávu – s pečlivě stylizovanou lehkostí, která je často spíše performancí než autentickým prožitkem.

Vendula Spáčilová
Tento projekt zkoumá propojení vizuální estetiky a každodenní pohody prostřednictvím intenzivního použití barev, které vyjadřují radost, uvolnění a kouzlo obyčejných okamžiků. Inscenované fotografie, inspirované módními snímky a reklamními kompozicemi, přetvářejí běžné objekty a scénáře na vděčné obrazy, které se zároveň dotýkají paradoxu současného rychlého životního tempa.
Barvy v této sérii nejsou pouze dekorativními prvky, ale symbolem pohodlí, spojeného s neustálou touhou po okamžitém uspokojení. Fast food, se svou rychlostí a dostupností, je zde použit nejen jako objekt každodenního konzumování, ale i jako zrcadlo současné doby, v níž se zrychluje nejen tempo života, ale i naše vnímání pohodlí. Projekt „Nohy nahoru“ tak odhaluje, jak se naše pojetí pohody a komfortu může stát vizuální iluzí, kterou formují barevné povrchy, estetika konzumace a přechodné okamžiky v hektickém rytmu moderního světa.

Tadeáš Kučera
V průběhu dne se nám naskytnou krátké chvíle, které můžeme využít k relaxaci – ať už během cesty MHD, přestávky ve škole nebo pauzy na oběd. Přinášejí nám ale tyto momenty skutečný odpočinek, nebo je jen „něčím“ vyplňujeme? Tato série zachycuje detaily těchto pomíjivých okamžiků a to, jak je lidé využívají. Absence obličejů vytváří prostor anonymity, díky čemuž se divák může do těchto situací vžít a najít v nich vlastní zkušenost s „nutným“ odpočinkem.

Anna Spáčilová
V obraze pro výstavu Nohy nahoru zkoumám momenty, kdy pohoda přestává být skutečná. Kdy se z klidu stává gesto – snadno prokouknutelná snaha o odpočinek, která uvnitř zůstává neklidná. Skrze fragmentární malbu různých situací, které tuto neautenticitu nesou, se pokouším zachytit křehkost stylizované relaxace. Obraz sám je narušen – visí ve volném prostoru a chybí mu část. Vyříznutý průhled funguje jako fyzický i symbolický zásah do celistvosti. Odhaluje nejen absenci, ale dává prostor i pohledu dál – k dílům ostatních. Právě tam, kde kus chybí, může něco vzniknout. Možná i opravdový klid.

Jakub Pirochta
Fotografie zachycující skupinu přátel v sociální situaci, kde musí snášet „kamaráda“, koho absolutně nemají rádi. Nechtějí být otevřeně nepříjemní, ale dávají mu jemné narážky, že prostě NE.
Satirický komentář k dynamice kamarádských okruhů a konceptu „Fake Friends“. Skupina se snaží udržet klid a slušnost vůči členovi, se kterým si nechtějí moc rozumět. Ten si ale jejich chování vykládá jinak. S optimismem věří, že ho mají rádi a že s ním je pohoda. Pravda je ale jinde: skutečná pohoda začíná až ve chvíli, kdy tam není.

Galerie výtvarného umění v Náchodě


 

 

Sídlo: Dolákova 536/24, Praha 8

Kancelář: Letohradská 939/7b, Praha 7
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Sbírkový účet: 2030335003/5500

Copyright © 2025 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Ochrana osobních údajů

Nastavit cookies

 

vystavnik